Hoppa till huvudinnehåll

Meny för användarkonto

  • Företag
  • Utbildningsportal (opens in new tab)
Hem
Delegering
Lära, undervisa, delegera 
  • Område
    • Grundkunskaper
      • Delegering
      • Basala Hygienrutiner
      • ISBAR/SBAR
      • Avvikelser
      • Förändrat Hälsotillstånd
    • Delegering
      • Delegering Läkemedel
      • Delegering Diabetes
    • Omvårdnad
      • Bemötande
      • Blodprovstagning
      • Blodtrycksmätning
      • Fallrisk
      • Linda ben
      • Munhälsa
      • Sårvård
      • Temperaturmätning
      • Trycksår
    • Avancerad omvårdnad
      • Kateter
      • Peritonealdialys
      • Sondmatning
      • Stomi
      • Syrgasbehandling
      • Trakeostomi
  • Plugga
    • Testa dina kunskaper
      • Kunskapstester
      • Interaktiva övningar
      • Scenariobaserade övningar
    • Video
    • Utbildningsmaterial
      • Introduktion
      • Delegering
      • Basala Hygienrutiner
      • Kommunikation SBAR
      • Avvikelser
      • Förändrat hälsotillstånd
      • Delegering Läkemedel
      • Diabetes
      • Omvårdnadsåtgärder
    • DelGato™
    • Viktiga lagar och föreskrifter
    • Vad behöver man kunna inför delegering?
    • Är du redo för delegering?
  • Delegera
    • För dig som delegerar
      • Steg för steg: Så delegerar du rätt
      • Bedöma reell kompetens
      • Checklistor
      • HAPPY ™
      • Kurser
      • Lagar, föreskrifter och förordningar
  • Företag
    • Chef
      • Stöd för dig som chef eller MAS
      • Checklista för säker arbetsfördelning
      • Checklistor
      • Frågor & svar
      • HAPPY ™
      • HSLF-FS 2017:37
      • Lagar, föreskrifter och förordningar
    • Organisation
      • IKUDA™
      • För organisationer och företag
      • Kurser
      • Självskattning mognadsgrad delegering - organisation
  • Kurser
  • Blogg
  • Resurser
    • Ordlista
    • Förkortningar
    • Snabbkoll
    • Symtom
    • Sjukdomar
    • Länkar
    • Stöd
    • Webbutbildningar
    • Minnesregler
      • Basisten ™
      • De 7 gyllene reglerna
      • HAPPY ™
      • RENAST ™
    • App
      • DelGato ™
    • Mer
      • Fråga oss
      • App
      • Sök

Länkstig

  • Hem
  • Utbildningsmaterial
  • Del 5 Avvikelser
  • Vårdskada

Innehåll

  • Utbildningsmaterial
    • Del 1 Introduktion
    • Del 2 Delegering
    • Del 3 Basala Hygienrutiner
    • Del 4 Kommunikation SBAR/ISBAR
    • Del 5 Avvikelser
      • Definitioner
      • Vad är en avvikelse?
      • Varför?
      • Vårdskada
    • Del 6 Förändrat hälsotillstånd
    • Del 7 Delegering Läkemedel
    • Del 8 Diabetes
    • Del 9 Omvårdnadsåtgärder
  • Översikter

Vårdskada

Vad menas egentligen med vårdskador?

Inom hälso- och sjukvården talar vi ibland om begreppet vårdskador, men det kan vara svårt att förstå exakt vad det innebär och hur man skiljer olika typer av vårdskador från varandra. Begreppet omfattar flera nivåer och grader av skador som kan uppstå i samband med vård och behandling.

En vårdskada definieras som ett lidande, en kroppslig eller psykisk skada, en sjukdom eller till och med ett dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits. Det handlar alltså om situationer där brister i vården har bidragit till att patienten drabbats av något som inte var en naturlig del av sjukdomsförloppet. En vårdskada kan till exempel uppstå på grund av felaktig behandling, misstag i medicineringen eller bristande hygienrutiner.

När det gäller allvarliga vårdskador avser det skador som har fått långvariga eller omfattande konsekvenser för patienten. Det kan röra sig om skador som är bestående och inte av mindre betydelse, till exempel en permanent funktionsnedsättning. En allvarlig vårdskada kan också innebära att patientens vårdbehov ökar avsevärt, eller att vårdskadan lett till dödsfall. Dessa händelser är särskilt allvarliga eftersom de kan ha en djupgående påverkan på patientens livskvalitet, eller i värsta fall, leda till förlust av liv.

För att minska risken för vårdskador arbetar vården aktivt med kvalitetsförbättringar, patientsäkerhet och rapporteringssystem som gör det möjligt att lära sig av misstagen. Genom att identifiera och analysera vårdskador kan man utveckla rutiner och processer för att förebygga att liknande situationer uppstår i framtiden.

tis 12 november, 2024

Definitioner Avvikelser

Avvikelse +
En händelse inom hälso- och sjukvården där en process, åtgärd eller händelse avviker från det förväntade eller planerade förloppet, vilket kan påverka patientsäkerheten eller kvaliteten i vården.
Vårdskada +
Lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom, samt dödsfall, som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits under vårdkontakten (enligt Patientsäkerhetslagen).
Potentiell avvikelse +
En händelse eller situation som kunde ha lett till en vårdskada men som inte resulterade i skada, t.ex. ett misstag som upptäcktes i tid.
Vårdrelaterad infektion +
En infektion som uppstår till följd av vård eller behandling, t.ex. en infektion orsakad av otillräckliga hygienrutiner, vilket räknas som en avvikelse.
Läkemedelsavvikelse +
Fel i hantering, administrering eller ordination av läkemedel, t.ex. fel dos, fel läkemedel eller administrering till fel patient.
Avvikelserapport +
Ett dokumenterat ärende där en avvikelse beskrivs, inklusive vad som hände, orsaker, konsekvenser och förslag på åtgärder för att förhindra upprepning.
Patientsäkerhetslagen (2010:659) +
Den svenska lag som reglerar hur avvikelser ska hanteras, inklusive krav på att vårdgivare systematiskt rapporterar och utreder avvikelser för att förbättra patientsäkerheten.
Orsakssanalys +
En strukturerad analys av en avvikelse för att identifiera bakomliggande orsaker, ofta med metoder som rotorsaksanalys (RCA) eller händelseanalys.
Lex Maria +
En anmälningsplikt enligt Patientsäkerhetslagen där vårdgivare måste rapportera allvarliga avvikelser eller risker för vårdskador till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Riskhantering +
Proaktiva åtgärder för att identifiera, bedöma och minimera risker för avvikelser, ofta genom förebyggande arbete och uppföljning av rapporterade avvikelser.
Klagomål och synpunkter +
Patienters eller närståendes rapporter om missförhållanden i vården, som kan klassas som avvikelser om de rör patientsäkerhet eller vårdkvalitet.
Systematiskt patientsäkerhetsarbete +
Vårdgivares ansvar att kontinuerligt arbeta med att förebygga avvikelser genom rutiner, utbildning och uppföljning, enligt Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2011:9).

Lagar & Föreskrifter

 Föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS och SOSFS)
Socialstyrelsen
 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för ett systematiskt kvalitetsarbete
Socialstyrelsen
 Socialstyrelsens föreskrifter om ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Socialstyrelsen
Fler >>

Externa länkar

 Att utreda en händelse
Socialstyrelsen
 Avvikelse- och riskhantering - Översikt
Vårdhandboken
Fler >>
Translate this page
Logga Delegering.se Delegering.se – allt för trygg och framgångsrik delegering!
  • Om
  • Kontakt
  • Karriär
  • Priser
  • Integritet & säkerhet

Hjälp och support

  • Support
  • Användarvillkor
  • Cookies & GDPR
  • Integritetspolicy

Resurser

  • Blogg
  • Webbplatskarta
  • Utbildningsportal: delegering.nu
  • För de med högre säkerhetskrav: Deleva.se
  • DelGato™
  • Projekt IKUDA
💬

Copyright © 2019-2025 Roundcube Sverige - All rights reserved